wtorek, 22 maja 2012


Nieudany urlop i co dalej? Zadośćuczynienie

Sezon urlopowy zbliża się wielkimi krokami. Biura podróży mają bogatą ofertę także jest w czym wybierać. Oczywiście może zdarzyć się tak, iż pomimo starannej weryfikacji biura podróży, zapoznania się z opiniami innych podróżników na forach internetowych, długo wyczekiwany i planowany urlop zamieni się w koszmar. Ów koszmar może przybrać różne formy. 

Sąd Najwyższy, sygn. akt III CZP 79/2010, zajmował się sprawą, w której małżonkowie S. wykupili udział w imprezie turystycznej w Sharm El Sheikh, gdzie mieli przebywać w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym (wg kategoryzacji egipskiej) hotelu. Po przyjeździe, jedną noc spędzili w pokoju przeznaczonym dla obsługi hotelowej, z niewymienioną pościelą i widokiem na skarpę. Nazajutrz małżonkowie S. zostali przeniesieni do innego pokoju, spełniającego wynikające z umowy standardy, lecz musieli w nim zamieszkać z dwojgiem innych, nieznanych im wcześniej uczestników imprezy, odbywających podróż poślubną.

Po powrocie z urlopu małżonkowie S. wystąpili z powództwem przeciwko nieuczciwemu biuru podróży i wygrali. Wprawdzie sądy miały wątpliwości czy małżonkom S. przysługuje zadośćuczynienie za „zmarnowany urlop” będący w istocie skrótem semantycznym, oddającym zwięźle istotę szkody polegającej na utracie oczekiwanych w związku z zawarciem umowy przyjemnych przeżyć, wiązanych najczęściej z podróżą relaksem i wypoczynkiem. Jednak Sąd Najwyższy opowiedział się po stronie urlopowiczów.  Odszkodowaniu mogą podlegać - wywołane niewykonaniem przez biuro podróży umowy - ujemne doznania psychiczne związane z cierpieniem, bólem lub zakłóceniem spokoju psychicznego.

Jeżeli i Ciebie spotkają podobne perypetie, pamiętaj o swoim uprawnieniu do domagania się od biura podróży rekompensaty za utracony wypoczynek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz